D-vitamiinin puutos on suuri terveysriski

Tunnettu ravitsemus- ja antioksidanttihoitoja antava lääkäri Erkki Antila sanoo suoraan, että tämänhetkiset D-vitamiinin saantisuositukset ovat riittämättömiä. Kun virallinen suositus on 10 mikrogrammaa päivässä, Antila suosittelee aikuisille viisinkertaista määrää. – Näin pystyttäisiin torjumaan monia vaikeita sairauksia. Antilan mielestä 10 mikrogrammaa takaa vain sen, ettei riisitautia tule.

Mihin D-vitamiinia tarvitaan?

Lääkäri Erkki Antila kertoo useista tutkimuksista, joiden mukaan D-vitamiini vaikuttaa kalsiumin imeytymiseen ja on suotuisa luuston hyvinvoinnille estäen osteoporoosia. D-vitamiini edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa ja estää monia vakavia autoimmuunisairauksia sekä infektiotauteja (erityisesti virusinfektioita). D-vitamiini torjuu talvimasennusta, kevätväsymystä ja pitää vireystilaa yllä. D-vitamiini voi helpottaa fibromyalgian oireita, ja sen on todettu vaikuttavan suotuisasti myös PMS-oireisiin. Niin kuin huomataan, lista on hyvin pitkä.

Ovatko viralliset D-vitamiinisuositukset riittävät ja mikä olisi oikea taso?

Lääkäri Erkki Antilan mielestä nykyisillä suosituksilla pystytään torjumaan riisitauti, mutta niissä ei ole otettu ollenkaan huomioon kautta maailman tehtyjä tutkimuksia tuntuvan D-vitamiinilisäyksen tuomista terveyseduista, ja monien eri sairauksien ehkäisymahdollisuuksista.

Parhaaseen tutkittuun tietoon perustuen on aikuisväestön talviaikainen minimisaanti D3-vitamiinille vähintään 50 µg/pv. Tällä saantitasolla saavutetaan keskimäärin se minimitaso, jolla kalsiumin imeytyminen on tasapainossa luustosta lisäkilpirauhashormonilla vapautettavan kalsiumin kanssa. Vasta tätä korkeammilla pitoisuuksilla saavutetaan vastustuskyvyn ja immunologisen järjestelmän säätelyn kannalta tilanne, joissa autoimmuunitautien ja infektiotautien ilmaantuvuus pienenee.

Voiko ruuasta saada riittävästi D-vitamiinia?

Erkki Antilan mielestä nykyravinnosta ei voi saada riittävästi D-vitamiinia. Suomalaiset saavat ruuasta keskimäärin alle 10µg:a D-vitamiinia päivässä.

Pelotellaanko D-vitamiinin liikasaannilla turhaan?

Kyllä, on Erkki Antilan mielipide. Mitä D-vitamiinin toksisuuteen tulee, ylärajana pidetään 250 mikrogramman päiväannosta, ja sitäkin vain useita kuukausia jatkuvassa käytössä. Akuuttia myrkyllisyyttä D-vitamiinilla ei ole lainkaan.

D-vitamiinista on viime vuosina tullut eri puolilta maailmaa valtavasti uutta tutkimustietoa, ja jopa vitamiineihin vanhastaan nihkeästi suhtautuneet viranomaisetkin ovat suositelleet D-vitamiinilisiä. Lääkäri Erkki Antilan mielestä jo tehdyt korjaukset D-vitamiinin saantisuosituksiin ovat kuitenkin riittämättömiä, ja samaa hän sanoo myös elintarvikkeiden vitaminisoinnista. D-vitamiinia käytetään edelleen valitettavan varovaisesti, sillä viranomaisten nihkeä suhtautuminen kaikkiin vitamiineihin ja suoranainen pelottelu ovat jääneet kansalaisten muistiin.

Kenelle erityisesti suosittelet D-vitamiinilisää?

Raskaana olevat, imettävät, vanhukset ja autoimmuunisairauksia sairastavat ihmiset tulevat heti mieleen. Erkki Antila toteaa monien tutkimusten osoittavan, että D-vitamiinilla on erittäin tärkeä rooli erilaisten sairauksien torjunnassa.

Miten voi varmistua, että syö tarvittavan määrän D-vitamiinia?

D-vitamiinitasonsa voi käydä mittauttamassa verestä, jotta saa varmuuden D-vitamiinitasostaan. Oikea S-D25 nmol/l arvon pitäisi olla välillä 80-150.

Yhteenveto

Antila suosittelee useisiin kansainvälisiin laajoihin tutkimuksiin ja analyyseihin, sekä omaan yli 400 potilaan aineistoon perustuen sopivaksi D-vitamiinin päiväannokseksi vähintään 50 mikrogrammaa. Hän vakuuttaa, ettei mitään yliannostuksen vaaraa ole, vaikka D-vitamiini onkin rasvaliukoinen vitamiini.

Kommentoi kirjoitusta