B12-vitamiini on meille kaikille erittäin tärkeä vitamiini, sillä se edistää normaaleja psykologisia toimintoja, kuten muistin toimintaa, sekä vähentää väsymystä ja uupumusta. Siitä on hyötyä myös energia-aineenvaihdunnalle sekä immuunipuolustuksen toiminnalle. Lisäksi se edistää hermoston normaalia toimintaa, veren punasolujen muodostumista ja normaalia homokysteiinin aineenvaihduntaa.

Siksi B12-vitamiinin puute voi aiheuttaa esimerkiksi uupumusta, erilaisia hermoston oireita, kuten muistin tai tunnon häiriöitä, anemiaa, kielitulehdusta sekä pitkään jatkuneessa puutoksessa korjaantumattomia ääreishermoston vaurioita, jotka voivat olla kivuliaita. Riittämätön B12-vitamiinin saanti heikentää myös folaatin hyväksikäyttöä ja voi tuottaa folaatin puutosoireita.

Kenelle B12-vitamiinista voi tulla puutosta?

Sekaruokavaliota noudattavat nuoret ja terveet ihmiset onneksi harvoin kärsivät puutoksesta, mutta käytännössä kaikki vegaaniruokavaliota noudattavat, ja monet kasvisravintoa pääasiassa nauttivat, tarvitsevat B12-vitamiinilisää, koska sitä saa tarpeeksi merkittäviä määriä vain eläinperäisistä tuotteista.

Erityisesti ikääntyvillä B12-vitamiinin puutos on yleinen, kun yhdellä kymmenestä yli 65-vuotiaasta suomalaisesta on todettu sen puute. Syynä voi olla ruoansulatuksen heikkeneminen.

Koska B12-vitamiinin imeytyminen poikkeaa suuresti muista vitamiineista, voi siitä myös muita vitamiineja helpommin tulla puutoksia kaikenikäisillä, mikäli vatsa ja suolisto eivät ole kunnossa. B12-vitamiini tarvitsee imeytyäkseen mahalaukun valmistamaa ja erittämää sisäistä tekijää, johon se sitoutuu ja jonka mukana se imeytyy ohutsuolesta. Siksi mahalaukun limakalvon kunnolla on suuri merkitys B12-vitamiinin imeytyvyydelle. Niinpä mahalaukun limakalvon surkastumisesta (atrofinen kastriitti / hapoton maha) tai suoliston imeytymishäiriöistä kärsivillä, kaikenikäisillä, voi olla tarvetta B12-vitamiinilisälle.

Myös lääkitykset voivat haitata B12-vitamiinin imeytymistä

Lääkkeistä esimerkiksi mahan happosalpaajat ja diabeteksen hoidossa käytettävä metformiini saattavat vähentää B12-vitamiinin imeytymistä. B12-vitamiinitaso kannattaa tutkia, jos näiden lääkkeiden pitkäaikaisen käyttämisen aikana esiintyy hermosto-oireita tai anemiaa.

B12-vitamiinilisä on turvallinen

Jos kuulut johonkin yllämainituista puutoksen riskiryhmistä, kannattaa B12-vitamiinin saantiin kiinnittää huomiota. B12-vitamiinitason voi käydä mittauttamassa laboratoriossa, mutta ravintolisänä sitä voi käyttää turvallisesti ilman mittaustakin. Se on erittäin turvallinen vesiliukoinen vitamiini, sillä haittavaikutuksia ei ole havaittu suurillakaan annoksilla.

Valitse B12 hyvin imeytyvässä muodossa

Terveyskaistan ravintolisässä B12-vitamiini on metyylikobalamiinimuodossa, joka on valmiiksi aktiivinen muoto elimistön tehokkaasti hyödynnettäväksi. Siinä ovat mukana myös B6-vitamiini ja foolihappo, jotka tukevat B12-vitamiinin vaikutuksia. Ne myös osaltaan edistävät normaaleja psykologisia toimintoja, vähentävät väsymystä ja uupumusta sekä tukevat immuunijärjestelmän toimintaa.

Kun suomalaiset eivät keskimäärin saa riittävästi foolihappoa päivittäin, on myös sen riittävään saantiin hyvä kiinnittää huomiota. Tuoreimman FinRavinto 2017 -tutkimuksen mukaan vain 21 % miehistä ja 5 % naisista saa folaattia saantisuositusten mukaisesti: aikuiset 300 µg/vrk, hedelmällisessä iässä olevat naiset 400 µg/vrk, raskautta suunnittelevat ja raskaana olevat 500 µg/vrk.

 

Lähteet:

B12-vitamiinin tai foolihapon puutos (29.7.2019) https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00788

Ravitsemustiede-kirja, s. 129-132

 

Terveyskaistan B12-vitamiini täällä

Asiantuntija

Kirsi Paananen
Terveystoimittaja