ENSITILAAJILLE -15 % ALE KAIKISTA TUOTTEISTA - KLIKKAA TÄSTÄ
ENSITILAAJILLE -15 % ALE KAIKISTA TUOTTEISTA - KLIKKAA TÄSTÄ
Ilmainen toimitus yli 49 € tilauksiin
Kotimaiset Avainlippu-tuotteet
Nopeat toimitukset joka arkipäivä
Satoja aitoja arvosteluja
Hyvä vastustuskyky

Hyvä vastustuskyky on monen tekijän summa

Hyvä vastustuskyky pohjautuu terveeseen immuunijärjestelmään, joka on tarpeeksi voimakas puolustamaan kehoa. Se ei kuitenkaan ylireagoi kohtaamissaan tilanteissa altistuksen vakavuuteen nähden. Se toimii siis tasapainoisen tehokkaasti.

Immuunipuolustuksen toiminta on monimutkainen kokonaisuus, johon vaikuttavat perimän, iän ja terveydentilan lisäksi suuresti myös ravitsemus sekä muut elämäntapamme, joten omilla valinnoillamme on merkitystä vastustuskykymme kannalta. Ja se on hyvä uutinen, koska näin voimme itse vaikuttaa terveyteemme!

D-vitamiini on tärkein ravintolisä suomalaisille

Riittävä uni, stressin vähentäminen, monipuolinen ruokavalio, terve suolisto ja säännöllinen liikunta varmistavat osaltaan, että immuunijärjestelmämme toimii sopivan valppaasti. Mutta vaikka kaikki nämä tekijät olisivat kunnossa, kannattaa erityisesti D-vitamiinin saantiin kiinnittää huomiota, sillä se on tärkeä osatekijä vastustuskykymme normaalissa toiminnassa.

Saamme D-vitamiinia auringon valon vaikutuksesta, toisin kuin mitään muuta vitamiinia. Sitä on mahdollista saada myös ravinnosta, luontaisesti lähinnä kalasta ja kananmunista, ja muutoin vitaminoiduista maitotuotteista ja rasvalevitteistä.

Ravintolisänä D-vitamiinin ottaminen on tärkeää meille pohjoisessa asuville suomalaisille erityisesti pimeinä vuodenaikoina, kun emme saa sitä auringonvalon vaikutuksesta ihon kautta. Alle 18-vuotiaille lapsille ja nuorille, raskaana oleville ja imettäville sekä yli 75-vuotiaille D-vitamiinilisää suositellaan kuitenkin läpi vuoden. Alle 75-vuotiaille aikuisille suositellaan D-vitamiinilisää tarpeen mukaan. Kesäisinkin D-vitamiinin riittävään saamiseen on hyvä kiinnittää huomiota, ellei paljas iho altistu auringolle tarpeeksi.

Laboratoriomittauksella saat selville oman veren D-vitamiinipitoisuutesi, jonka perusteella voit valita juuri itsellesi sopivan D-vitamiinilisän vahvuuden, jotta veren D-vitamiinipitoisuus saataisiin pysymään syksystä kevääseen hyvällä tasolla (75 nmol/l – 250 nmol/l). D-vitamiinin tarve on yksilöllistä. D-vitamiinin päivittäisen saannin turvaylärajat ovat EU:ssa 1-11 vuotiaille 50 µg ja yli 11-vuotiaille 100 µg.

C-vitamiinia tarvitaan päivittäin

Myös C-vitamiinilla on tärkeä rooli vastustuskyvyn ylläpidossa, koska se osallistuu immuunipuolustuksesta huolehtivien valkosolujen toimintaan monella tavalla. C-vitamiini edistää immuunijärjestelmän toiminnan pysymistä normaalina myös raskaan liikunnan aikana ja sen jälkeen.

Lisäksi C-vitamiini auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta sekä suojaa soluja hapettumisstressiltä, eli se toimii tärkeänä antioksidanttina kehossamme.

C-vitamiini on vesiliukoinen ja ylimäärä erittyy pois elimistöstä. Vesiliukoisena se ei kuitenkaan varastoidu kehoon, minkä vuoksi sitä olisi hyvä saada riittävästi päivittäin.

Vihanneksista parhaita C-vitamiinin lähteitä ovat esimerkiksi paprikat ja erilaiset kaalit, hedelmistä sitrushedelmät ja kiivi, ja marjoista ruusunmarja, tyrni ja mustaherukka.

Hyvä vastustuskyky saa tukea myös sinkistä ja kuparista

Sinkkikin on tärkeä tuki normaalille immuunipuolustuksellemme. Sinkkiä tulee saada ravinnosta joka päivä, koska se on mukana yli 300:ssa kehon toiminnassa. Sinkki osallistuu immuunivasteen ylläpidon lisäksi esimerkiksi lisääntymisen, kasvun ja sukupuolisen kehityksen säätelyyn sekä hermoston toimintaan, eikä elimistö voi toimia normaalisti ilman sitä.

Sinkkiä saa parhaiten lihasta, niin naudan-, sian- kuin kananlihasta, mutta myös kalasta, äyriäisistä ja kananmunista. Kasviperäisessä ravinnossa sinkkiä on melko vähän.

Kupari pitää myös yllä vastustuskyvyn normaalia toimintaa sinkin, C-vitamiinin ja D-vitamiinin ohella. Se suojaa myös soluja hapetusstressiltä eli toimii antioksidanttina, kuten sinkkikin.

Hyvän vastustuskyvyn ylläpito voi siis olla suhteellisen helppoa, kunhan muistat pitää huolta tärkeiden ravintoaineiden saannista – D-vitamiini kaikkein tärkeimpänä!

Vahvaa vastustuskykyä sinulle!

 

 Asiantuntija

Kirsi Paananen
Terveystoimittaja

D-vitamiinin hyväksytyt terveysväittämät:

  • Edistää kalsiumin ja fosforin normaalia imeytymistä/hyödyntämistä
  • Edistää veren normaalia kalsiumtasoa
  • Edistää luiden pysymistä normaaleina
  • Edistää normaalin lihastoiminnan ylläpitämistä
  • Edistää hampaiden pysymistä normaaleina
  • Edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa
  • Osallistuu solujen jakautumisprosessiin

C-vitamiinin hyväksytyt terveysväittämät:

  • Edistää immuunijärjestelmän toiminnan pysymistä normaalina raskaan liikunnan aikana ja sen jälkeen
  • Edistää normaalia kollageenin muodostumista verisuonten normaalia toimintaa varten
  • Edistää normaalia kollageenin muodostumista luuston normaalia toimintaa varten
  • Edistää normaalia kollageenin muodostumista rustojen normaalia toimintaa varten
  • Edistää normaalia kollageenin muodostumista ikenien normaalia toimintaa varten
  • Edistää normaalia kollageenin muodostumista ihon normaalia toimintaa varten
  • Edistää normaalia kollageenin muodostumista hampaiden normaalia toimintaa varten
  • Edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa
  • Edistää hermoston normaalia toimintaa
  • Edistää normaaleja psykologisia toimintoja
  • Edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa
  • Edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä
  • Auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta
  • Edistää E-vitamiinin palautumista pelkistyneeseen muotoon
  • Lisää raudan imeytymistä

 Sinkin hyväksytyt terveysväittämät:

  • Edistää normaalia happoemäsaineenvaihduntaa
  • Edistää normaalia hiilihydraattiaineenvaihduntaa
  • Edistää normaalia kognitiivista toimintaa
  • Edistää normaalia DNA-synteesiä
  • Edistää normaalia hedelmällisyyttä ja lisääntymistä
  • Edistää normaalia makroravintoaineiden aineenvaihduntaa
  • Edistää normaalia rasvahappoaineenvaihduntaa
  • Edistää normaalia A-vitamiinin aineenvaihduntaa
  • Edistää normaalia proteiinisynteesiä
  • Edistää luuston pysymistä normaalina
  • Edistää hiusten pysymistä normaaleina
  • Edistää kynsien pysymistä normaaleina
  • Edistää ihon pysymistä normaalina
  • Edistää veren testosteronitasojen pysymistä normaaleina
  • Edistää näön pysymistä normaalina
  • Edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa
  • Edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä
  • Osallistuu solujen jakautumisprosessiin

 

 

Edellinen artikkeli Liikettä niveliin! Piristy ja vetreydy liikunnasta!
Seuraava artikkeli Terveyskaista – kotimainen kaista hyvinvointiin

Jätä kommentti

Kommentit hyväksytään ennen julkaisua

*Pakollinen kenttä