Nyt ilmainen Schenkerin toimitus kaikkiin tilauksiin!
Nyt ilmainen Schenkerin toimitus kaikkiin tilauksiin!
Ilmainen toimitus yli 49 € tilauksiin
Kotimaiset Avainlippu-tuotteet
Nopeat toimitukset joka arkipäivä
Satoja aitoja arvosteluja
Sitrushedelmät – talviset herkut ja terveyden tukijat!

Sitrushedelmät – talviset herkut ja terveyden tukijat!

Näitä keväällä ja kesällä kasvatettuja herkullisia, tuoksuvia ja terveellisiä hedelmiä korjataan talvella, joten niistä kannattaa nauttia juuri nyt. Niiden makeat, karvaat ja happamat maut sopivat monenlaiseen käyttöön: syömiseen sellaisenaan tai ruokien ainesosiksi.

Niillä on myös huikeita ja monipuolisia terveysvaikutuksia. Tutkimukset osoittavat, että runsaasti kuituja, antioksidantteja ja hivenravinteita sisältävien sitrushedelmien nauttimisella päivittäin voi olla hyödyllisiä terveysvaikutuksia ruoansulatuksesta aivojen ja sydämen toimintaan. Koska eri sitrushedelmälajeista löytyy erilaisia antioksidatiivisia flavonoideja, kannattaa lajeja syödä monipuolisesti ja vaihtaa appelsiini välillä veriappelsiiniin, greippiin, mandariiniin tai klementiiniin ja käyttää ruoanlaitossa ohella sitruunaa.

Lue lisää tärkeistä terveysvaikutuksista alta.

1. Tukevat ruoansulatuskanavan terveyttä ja auttavat painon pudotuksessa

Sitrushedelmät sisältävät vähän kaloreita mutta runsaasti kuitua, joka voi auttaa parantamaan suoliston terveyttä sekä painon hallinnassa. Sen lisäksi, että kuitu estää ummetusta, sen saannin lisääminen voi suojata esimerkiksi peräpukamilta, refluksilta ja divertikuliitilta.

Sitrushedelmät sisältävät myös tietyntyyppisiä kuituja, kuten pektiinia, jotka toimivat prebiootteina. Prebiootit auttavat edistämään hyödyllisten bakteerien kasvua suolistossa, mikä voi vaikuttaa kaikkeen tulehduksesta ravinteiden imeytymiseen ja moneen muuhunkin. Ne lisäävät myös kylläisyyden tunnetta, mikä auttaa painon hallinnassa ja pudotuksessa.

2. Suojaavat virtsakiviltä

Virtsateihin saostuvat virtsakivet voivat estää virtsan kulkua, aiheuttaa äkillistä kovaa kipua alaselän tai -vatsan toisella puolella sekä tehdä pahoinvoivaksi.  Virtsakivien syntymisen syynä pidetään erityisesti ruokavaliota, sillä virtsakivien yleisyys on lisääntynyt viime vuosikymmeninä erityisesti teollisuusmaissa ruokavaliomuutosten myötä.

Yhden syntysyyn on huomattu olevan virtsan sitraattitasojen lasku liian alhaiseksi. Jotkut tutkimukset ovat osoittaneet, että sitrushedelmät voivat lisätä virtsan sitraattipitoisuutta, ja siten sitrushedelmien suurempien määrien syöminen voi olla yhteydessä pienempään virtsakivien kehittymisen riskiin ajan myötä.

3. Taistelevat kroonisia sairauksia, kuten syöpää, vastaan

Sitrushedelmissä on runsaasti antioksidantteja, jotka suojaavat solujamme hapettumisstressiä vastaan. Antioksidanteilla on keskeinen rooli terveydessä ja sairauksissa, ja jotkut tutkimukset osoittavat, että ne voivat auttaa estämään monia kroonisia sairauksia, mukaan lukien syöpää.

Sitrushedelmien antioksidanttinen aktiivisuus johtuu pääasiassa niiden korkeasta fenoliyhdisteiden pitoisuudesta. Niihin kuuluvat flavanonit ovat sitrushedelmissä vallitseva flavonoidien ryhmä. Sen lisäksi, että ne vaikuttavat hedelmien makuun, ne ovat huipputärkeitä ravintoaineita terveysvaikutustensa vuoksi, sillä ne osallistuvat verisuonten ja luiden terveyden ylläpitoon, hillitsevät syöpää, ja ovat antiallergisia, anti-inflammatorisia ja antimikrobisia yhdisteitä.

Esimerkiksi Medicine-lehdessä vuonna 2015 julkaistu meta-analyysi havaitsi, että lisääntynyt sitrushedelmien saanti liittyy pienempään ruokatorven syövän riskiin.

4. Suojaavat aivotoiminnan heikkenemiseltä

Sitrushedelmien flavonoidit voivat suojata myös kognitiivisten toimintojen heikkenemiseltä. Vuonna 2016 Italiassa tehdyssä katsauksessa todettiin jopa, että sitrushedelmien flavonoidit voisivat tarjota suojaa hermoston rappeutumissairauksilta, kuten Alzheimerin taudilta, Parkinsonin taudilta ja MS-taudilta. Tästä tarvitaan kuitenkin vielä jatkotutkimuksia ja lisänäyttöä. Norjalaisessa tutkimuksessa joka tapauksessa havaittiin, että sitrushedelmien syöminen lisäsi kognitiivista suorituskykyä yli 2 000 vanhemmalla aikuisella.

5. Edistävät sydän- ja verisuoniterveyttä

Sydän- ja verisuonitaudit ovat edelleen johtava kuolinsyy monissa maissa, kuten myös Suomessa. Onneksi niiden kuin monien muidenkin kroonisten sairauksien esiintymiseen voi itse vaikuttaa elintapojen ja helpohkojenkin ravitsemusmuutosten kautta, vaikkapa lisäämällä lautaselle päivittäin sitrushedelmiä.

Sitrushedelmien flavonoidit yhdistetään nimittäin myös triglyseridien ja kolesterolin, verensokerin ja verenpaineen alentumiseen. Ne voivat myös parantaa verisuonten terveyttä ja toimintaa.

 

Nyt on siis hyvä aika muistaa sitrushedelmät ja nauttia niiden mauista ja terveysvaikutuksista! Ja vaikka talvi on niiden pääsesonki, saa niitä onneksi kaupoista läpi vuoden.

Pirteän raikasta ja sitruksista kevättalvea!

 

 

Lähteet:

Link Rachel. Top 17 Citrus Fruits and Their Health Benefits. Dr. Axe. 17.4.2020. https://draxe.com/nutrition/citrus-fruits/

Anderson J., Baird P. et al. Health benefits of dietary fiber. Nutr rev. 2009 Apr;67(4):188-205. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19335713/

Chung W., Meijerink M. et al. Prebiotic potential of pectin and pectic oligosaccharides to promote anti-inflammatory commensal bacteria in the human colon. FEMS Microbiol Ecol. 2017 Nov 1;93(11). https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29029078/

Saarelma Osmo. Virtsakivitauti. Lääkärikirja Duodecim. Terveyskirjasto. Julakistu 28.4.2021. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00345

Prezioso D., Strazzullo P. et al. Dietary treatment of urinary risk factors for renal stone formation. A review of CLU Working Group. Arch Ital Urol Androl. 2015 Jul 7;87(2):105-20. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26150027/

Shubka K De, Xiaobo liu, Manoj Monga. Changing trends in the American diet and the rising prevalence of kidney stones. Urology. 2014 nov;84(5):1030-3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25201150/

Lien Ai Pham-Huy, Hua He, Chuong Pham-Huy. Free Radicals, Antioxidants in Disease and Health. Int J Biomed Sci. 2008 Jun; 4(2): 89-96. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3614697/

Citrus Fruits. Anthocyanins and Other Polyphenols in Citrus Genus: Biosythesis, Chemical Profile, and Biological Activity. Polyphenols in Plants, 2019. https://www.sciencedirect.com/topics/agricultural-and-biological-sciences/citrus-fruits

Wang A., Chengpei Z, et al. Citrus Fruit Intake Substantially Reduces the Risk of Esophageal Cancer. A Meta-Analysis of Epidemiologic Studies. Medicine. 2015 Sep; 94(39) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4616874/

Cirmi S. Ferlazzo N. et al. Neurodegenerative Diseases: Might Citrus Flavonoids Play a Protective Role? Molecules. 2016 Oct; 21(10): 1321. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6274333/

Nurk H., Refsum H. et al. Cognitive performance among the elderly in relation to the intake of plant foods. The Hordaland Health Study. Br J Nutr. 2010 Oct;104(8):1190-201.doi: 10.1017/S0007114510001807. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20550741/

Tilastokeskus. Kuolemansyissä ei suuria muutoksia edellisvuoteen verrattuna. Julkaistu 10.12.2021. https://stat.fi/til/ksyyt/2020/ksyyt_2020_2021-12-10_tie_001_fi.html

Xinmiao Lv, Siyu Zhao et al. Citrus fruits as a treasure trove of active natural metabolites that potentially provide benefits for human health. Chem Cent J. 2015; 9: 68. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4690266/

 

 

Asiantuntija

Kirsi Paananen
Terveystoimittaja

Edellinen artikkeli Uniongelmat koskettavat monia – höyhensaarille pääsyä voi onneksi avittaa!
Seuraava artikkeli Vastustuskyvyn parantaminen on sekä tärkeää että mahdollista!

Jätä kommentti

Kommentit hyväksytään ennen julkaisua

*Pakollinen kenttä