Vatsan ja koko kehomme hyvinvoinnista, vastustuskyky ja mieli mukaan lukien, vastaa valtava määrä mikrobeja, joista valtaosa on bakteereja. Niitä on arvioitu olevan noin 1,5 kg, tai 100 biljoonaa – eli kymmenen kertaa enemmän kuin meillä on omia solujamme (1)! Osa mikrobeista on terveydellemme hyödyllisiä, kuten hyvät maitohappobakteerit, kun taas toiset ovat haitallisia. Ei siis ole ollenkaan toisarvoista, millaisia mikrobilajeja meistä kukin suolistossaan elättää.

Mikrobiston lajikirjoon vaikuttaa perimä, mutta myös sellaiset seikat, joihin voimme itse vaikuttaa. Antibioottikuureilla voi olla radikaali ja pitkäkestoinen suolistobakteeriston tasapainoa vinouttava vaikutus, joten niitä olisi hyvä syödä vain tositarpeeseen. Myös liika sokerin ja prosessoidun lihan syönti sekä vähäinen kasvisten, marjojen ja kuidun saanti muokkaavat mikrobistoa huonoon suuntaan (2).

Huonoja pöpöjä voi saada myös matkaillessa tai liian pitkään lämpimässä olleista ruoista esimerkiksi grilliruoista tai juhannuksen ulkokattauksesta, joten liian pitkään ei ruokia kannattaisi pöydässä pitää. Pöydän tyhjennyksestä ajoissa voi olla muutakin hyötyä, jos haluaa välttää ylensyönnin tuomia vatsavaivoja 😊

Mitä mikrobit ovat ja mitä hyötyä niistä on?

Suoliston mikrobisto koostuu valtaosin erilaisista bakteereista, mutta myös pieneltä osin viruksista ja sienistä. Erilaisia bakteerilajeja on arvioitu olevan 1000 – 2000. (1)

Hyvän mikrobiston tärkeitä terveyttä edistäviä tehtäviä ovat, muun muassa (1):

  • koko kehon immuunijärjestelmän normaalin kehityksen ja toiminnan mahdollistaminen.
  • kolonisaatioresistenssin ylläpito eli kyky estää uusien, haitallisten mikrobien vakiintumista suolistoon.
  • sulamattomien ravintoaineiden pilkkominen.
  • suoliston terveen rakenteen, esimerkiksi suolinukan, ylläpitäminen.
  • suoliston limakalvon uusiutumisen mahdollistaminen.
  • lääkeaineiden ja muiden synteettisten yhdisteiden metabolia.

Suolistomikrobisto on siis ihmisen puolustusjärjestelmän ja aineenvaihdunnan kannalta niin tärkeä, että sitä voidaan pitää omana, keskeisenä metaboloivana ja erittävänä elimenään, todetaan Ravitsemustiede-kirjassa! (1)

Vinoutunut mikrobisto eli dysbioosi aiheuttaa immuunipuolustuksen häiriöitä – ja lihavuutta

Koska suoliston mikrobiston rooli on niin tärkeä, on hyvin loogista, että monilla immuunipuolustuksen heikkouteen tai häiriöihin liittyvillä sairauksilla on havaittu yhteyksiä suoliston epäedulliseen mikrobikoostumukseen. Tällaisia sairauksia ovat muun muassa erilaiset infektiot, myös hengitystieinfektiot, sekä immunologiset häiriöt, kuten tulehdukselliset suolistosairaudet, reuma, diabetes, allergiat ja jopa autismi (1). Myös yhteyttä masennukseen tutkitaan – paljonhan nykyisin puhutaan suolisto-aivo-akselista (2).

Jo vuosia on myös tiedetty, että hoikilla on monipuolisempi suolistobakteeristo kuin lihavilla. Hiirikokeissa ja muutamissa ihmiskokeissakin on huomattu, että hoikkien suolistobakteerien siirtäminen ylipainoisille muuttaa ylipainoisten bakteerikantaa suotuisammaksi ja tervehdyttää sokeriaineenvaihduntaa. Hiirillä on näin saatu myös paino putoamaan. Tutkimukset jatkuvat siitä, voitaisiinko ihmistenkin ylipainoa hoitaa mikrobistoa muokkaamalla. (3)

Ruokavalio ja hyvät maitohappobakteerit auttavat muokkaamaan mikrobistoa

Suolistomikrobiston koostumukseen voi itsekin vaikuttaa monilla tavoilla, vaikka perimällä on siihen myös iso osuutensa. Terveellinen ja kuitupitoinen ruokavalio on terveen mikrobiston perusta.  Sokeri ja prosessoitu liha heikentävät bakteerikantaa, kun taas kasvikset ja marjat vahvistavat sitä (2).

Mikrobistoon voi vaikuttaa myös erilaisilla ravintolisillä, kuten maitohappobakteereilla ja prebiooteilla.  Useimmat maitohappobakteerit ovat Lactobacillus- tai Bifidobacterium-sukua. Maitohappobakteerit ovat nimensä mukaisesti bakteereita, jotka tuottavat maitohappoa suolistossa ja siten laskevat suoliston pH:ta. (1)

Maitohappobakteerien terveysvaikutusten on osoitettu olevan kantakohtaisia eli niiden harkituilla yhdistelmillä voidaan saavuttaa monipuolisemmat terveysvaikutukset kuin yhdellä bakteerikannalla. Hyviä maitohappobakteereja on kuitenkin syötävä jatkuvasti, koska niillä ei ole saavutettu kovin pitkään pysyviä muutoksia suoliston bakteerikannassa niiden nauttimisen lopettamisen jälkeen. (1)

Prebiootit ovat terveydelle hyödyllisten mikrobien, vaikkapa maitohappobakteerien, ravintoa. Ne stimuloivat suoliston hyödyllisten bakteerien kasvua. Tällaisia sulamattomia ruoan ainesosia ovat esimerkiksi erilaiset kuidut. Prebioottien vaikutuksesta erityisesti bifidobakteerien määrä suolistossa lisääntyy ja ruoan läpikulkuaika suolistossa lyhenee. Prebiootit eivät kuitenkaan muuta vääräntyyppistä lajikirjoa, vaan vain lisäävät suolistossa jo olevien hyödyllisten kantojen määriä. (1)

Millaisia ovat hyvät maitohappobakteerit?

Maitohappobakteerivalmistetta valitessa kannattaa huomioida seuraavat asiat (1):

  1. Tuotteessa on käytetty vain ihmisperäisiä, turvallisia bakteerikantoja. Tällaisia ovat esimerkiksi Lactobacillus-, Bifidobacterium- ja Streptococcus-sukuiset bakteerit.
  2. Bakteerikannat pääsevät elävänä suoleen eli ne on suojattu ruonsulatuskanavan hapoilta. Ne myös todistetusti tarttuvat hyvin suoliston seinämään ja lisääntyvät siellä.
  3. Tuotteeseen on yhdistetty erilaisia tutkittuja bakteerikantoja monipuolisesti. Silloin niiden terveysvaikutukset ovat myös monipuoliset.

Terveyskaistan Balanssi-maitohappobakteerit suojattuja sekä monipuolisia

Maitohappobakteerit ovat herkkiä ympäristötekijöille, jolloin niiden elinkelpoisuuteen vaikuttavat helposti käsittely, varastointi ja ruonsulatuskanavan rasitukset. Mahahappo ja sappisuolat tappavat yli 90% päällystämättömistä suun kautta nautituista bakteereista, joten maitohappobakteerivalmistetta valitessa ei kannata tuijottaa vain kapseleihin valmistusvaiheessa laitettuja bakteerimääriä. On myös hyvä miettiä, kuinka moni niistä säilyy elävänä suolistoon asti ruonsulatuskanavan läpi kulkiessaan.

Balanssin maailmanlaajuisesti patentoitu ja ainutlaatuinen Superior Coating® -kaksoispinnoite on kehitetty tämän ongelman ratkaisemiseksi. Sen ansiosta Balanssin viisi maitohappobakteerikantaa kestävät ruuansulatuskanavan rasituksia jopa sataa kertaa paremmin kuin tavalliset, suojaamattomat maitohappobakteerit. Kun ne on suojattu mahalaukun happamuudelta, pääsevät ne etenemään turvallisesti suolistoon kolonisoituakseen, lisääntyäkseen ja saadakseen aikaan myönteisiä vaikutuksia siellä. Silloin pienempikin bakteerimäärä riittää ja on tehokas.

Balanssi-maitohappobakteerivalmisteessa on tarkoin valittu ja tasapainoinen yhdistelmä viittä eri maitohappobakteerikantaa:

  • Lactobacillus acidophilus
  • Lactobacillus rhamnosus
  • Bifidobacterium lactis
  • Bifidobacterium breve
  • Streptococcus thermophilus

 

Balanssi on hyvä valinta vatsalle – myös, kun herkutellaan ja syödään arkea epätyypillisemmin.

Tasapainoa vatsallesi!

 

Lähteet:

  1. Kirjavainen P., von Wright A., Mykkänen H. Ravinto ja suolistomikrobisto (s183-195). Teoksessa Ravitsemustiede. Toim. Aro, Mutanen, Uusitupa. Kustannus Oy Duodecim. 2012, 2015.
  2. Lappeteläinen H. Ulosteensiirto saatetaan korvata parin vuoden päästä kapselilla: ”Vielä tutkitaan laietaanko kapseliin pakastettua vai kuivattua ulostetta”. Yle-uutiset. 15.11.2018. https://yle.fi/uutiset/3-10392555
  3. Vasantola S. Ulosteensiirto on ällistyttävän tehokas hoito – tutkijat pelkäävät kotikokeiluja. Helsingin Sanomat. 26.10.2015. https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000002862292.html

 

Terveyskaistan Balanssi maitohappobakteeri nopeasti ja vaivattomasti verkkokaupastamme.

 

Asiantuntija

Kirsi Paananen
Terveystoimittaja