Päiväntasaajalla D-vitamiinin oikeasta annoksesta huolehtii auringon ihossa tuottama hormoni kolekalsiferoli eli D3-vitamiini. Tämä luonnollinen annos voi olla jopa 250 mikrogrammaa (μg) auringonottokertaa kohden. Pohjoisessa D-vitamiinin saanti ihosta toteutuu vain kesäkuukausina, eikä aina silloinkaan pilvisyyden ja suojaavien vaatteiden vuoksi.

D-vitamiinin korvausannos on yksilöllinen

D-vitamiinin saantia mitataan sen aineenvaihduntatuotteen kalsidiolin (25(OH)D) pitoisuutena veressä. Ravinnosta ja ravintolisistä saatava D-vitamiini tuottaa yksilöllisesti erilaisia kalsidiolin pitoisuuksia johtuen muun muassa iästä, painoindeksistä ja esimerkiksi suoliston imeytymishäiriöistä. Tämän vuoksi annoksen lisäksi pitää kysyä, mikä olisi D-vitamiinin oikea pitoisuus veressä.

D-vitamiinin (kalsidiolin) oikea pitoisuus

Päiväntasaajan seuduilla veren luonnollinen kalsidiolipitoisuus on noin 100 nanomoolia litrassa (nmol/l). Riisitaudin estymisen ja luuston terveyden kannalta puutteen rajana pidetään kalsidiolin tasoa 50 nmol / l. Kalsidiolin taso 50–100 nmol/l näyttää kuitenkin liittyvän parempaan lihaskuntoon, luunmurtumien ja infektioiden vähenemiseen. Vielä suurempaan pitoisuuteen 100–120 nmol/l yhdistetään monia terveysvaikutuksia kuten pienentynyt syövän, diabeteksen ja MS-taudin riski.

Pitääkö oma kalsidiolin taso tietää ja onko käyttö turvallista?

Kaikki eivät pääse nykyisten ohjeiden mukaisesti perusruokaa syömällä kalsidiolin 50 nmol/l tasolle. Tämän tason saavuttamiseen D-vitamiinin annos 25 μg/pv on useimmiten riittävä. Aikuisten luuston terveys näyttää edellyttävän kalsidiolin tasoa yli 75 nmo/l, jonka useimmat saavuttavat annoksella 50 μ/pv. Euroopan elintarviketurvallisuus viraston mukaan D-vitamiinin täydennys aina tasolle 100 μg/pv on turvallista.

D-vitamiinin saannin ja veripitoisuuksien suhde, jossa voi olla suuriakin yksilöllisiä vaihteluita
Kirjoittaja

Ilari Paakkarinen,
lääketieteen ja kirurgian tohtori, emeritusprofessori