Kalaöljyn terveysvaikutuksista kertyy vuosi vuodelta enemmän tutkimusnäyttöä ja sen myötä kalaöljyn kiinnostavuus myös meidän kuluttajien sekä terveydenhuollon parissa kasvaa edelleen. Se on yksi suosituimmista ravintolisistä ja sitä suositellaan myös Lääkäriseura Duodecimin virallisissa Käypä hoito -suosituksissa, mm. verenpaineen ja masennuksen hoidossa.

Eikä syyttä, sillä kalaöljyn omega-3-rasvahapoista, EPA:sta ja DHA:sta, on tutkitusti hyötyä niin mielelle, näkökyvylle, sydämen toiminnalle, verenpaineelle kuin veren rasva-arvoille – ja näistä terveyshyödyistä saa myös luvan kanssa kertoa.

EFSA:n ja Euroopan komission hyväksymät terveysväittämät

Monille tulee yllätyksenä, että ravintolisien markkinointi on tiukasti säädeltyä. Näin ollen ravintolisiä markkinoiva yritys ei saa esittää niiden vaikutuksista muita kuin EU:ssa hyväksyttyjä terveysväittämiä. Siksi ravintolisien käyttäjä voi luottaa, että markkinointi on asianmukaista. Sitä valvoo Suomessa Ruokavirasto.

Kalaöljyn EPA- ja DHA-rasvahapoille on hyväksytty EU:ssa seuraavat terveysväittämät, jotka kertovat kalaöljyn monipuolisista ja hienoista hyödyistä terveydellemme:

  1. DHA edistää aivotoiminnan pysymistä normaalina*
  2. DHA edistää näön pysymistä normaalina*
  3. DHA ja EPA edistävät sydämen normaalia toimintaa**
  4. DHA ja EPA edistävät veren triglyseridipitoisuuden pysymistä normaalina***
  5. DHA ja EPA edistävät verenpaineen pysymistä normaalina****


* Edullinen vaikutus saavutetaan nauttimalla päivittäin 250 mg DHA:ta päivittäin.

** Edullinen vaikutus saavutetaan nauttimalla EPA:a ja DHA:ta yhteensä 250 mg päivittäin.

*** Edullinen vaikutus saavutetaan nauttimalla DHA:ta ja EPA:a yhteensä 2 g päivittäin. Niiden yhdistetty saanti ei saa kuitenkaan ylittää 5 g päivässä.

****  Edullinen vaikutus saavutetaan nauttimalla DHA:ta ja EPA:a yhteensä 3 g päivittäin. Niiden yhdistetty saanti ei saa kuitenkaan ylittää 5 g päivässä.

Kalaöljyn omega-3-sarjan rasvahapot EPA ja DHA ovat siis sen terveydellisten hyötyjen perusta, mutta vain riittävissä määrin nautittuina. Jotta hyötyjä voi saada esimerkiksi veren triglyseridi-arvoihin, pitäisi EPA- ja DHA-rasvahappoja nauttia päivässä yhteensä 2 grammaa (eli 2000 mg). Ja jos hyötyä haluaa verenpaineelle, pitää niitä saada yhteensä 3 grammaa (eli 3000 mg) päivässä.

Jos nämä terveysvaikutukset ovat tähtäimessä on hyvä käyttää ravintolisää päivittäisen riittävän saannin turvaamiseksi – viikoittaisia kala-aterioita unohtamatta, sillä kala on myös terveellinen proteiinin lähde.

Etyyliesteröidyt kalaöljyt ovat tehokkaita

EPA- ja DHA-rasvahappojen etyyliesteröidyt muodot E-EPA ja E-DHA on kehitetty, jotta ne olisivat biologisesti erittäin tehokkaita, ns. farmaseuttista laatua. Niitä on tutkittu paljon ja E-EPA onkin rekisteröity USA:ssa lääkkeeksi, mutta EU:ssa se on ravintolisä. On siis perusteltua valita nimenomaan etyyliesteröity muoto kalaöljystä. Myös siksi, että sen valmistusprosessissa ympäristömyrkkyjen jäämät vähenevät entisestään.

Onko kasviöljyjen omega-3-rasvahapoista terveydellistä hyötyä?

Kasviöljyistä, kuten rypsi- tai pellavaöljystä, saadaan myös omega-3-sarjan rasvahappoa, mutta ei suoraan EPA- tai DHA-rasvahappoja vaan niiden esiastetta alfalinoleenihappoa (ALA). ALA-rasvahapon tiettävästi ainoa tehtävä kehossa on toimia tärkeiden EPA- ja DHA-rasvahappojen lähtöaineena. Koska kehomme ei kuitenkaan muodosta EPA- ja DHA-rasvahappoja ALA:sta kovinkaan hyvällä hyötysuhteella, ja muodostumisprosessin tehokkuus lienee yksilöllistä, on terveyden kannalta tärkeää saada EPA- ja DHA-rasvahappoja suoraan syömällä kalaa tai kalaöljyravintolisistä.

EPA- ja DHA-rasvahappojen tutkimus jatkuu vilkkaana

Tutkimuksen kohteena on sydän- ja verisuoniterveyden sekä aivoterveyden lisäksi myös esimerkiksi omega-3-rasvahappojen merkitys immuunipuolustukselle.  Tutkimusta tulee lisää vauhdilla, joten on jännittävää seurata, mitä uusia vaikutuksia EPA- ja DHA-rasvahapoilla vielä ajan mittaan vahvistetaankaan olevan. Hyväksytyiksi terveysväitteiksi ja hoitosuosituksiksi ne tulevat valitettavasti viiveellä.

Katso myös, kuinka valita paras kalaöljy: https://www.terveyskaista.fi/miten-valita-paras-kalaoljy/

 

Lähteet:

  1. Jula A. ja Mervaala E. Kalaperäisten n-3-rasvahappojen vaikutus verenpaineeseen. Näytönastekatsaus. Julkaistu 10.9.2020. Duodecim. Käypä hoito. https://www.kaypahoito.fi/nak02021
  2. Kohonnut verenpaine. Käypä hoito -suositus. Julkaistu 10.9.2020. https://www.kaypahoito.fi/hoi04010
  3. Koponen H. Omega-3-rasvahapot depression hoidossa. Näytönastekatsaus. Julkaistu 8.1.2020. Duodecim. Käypä hoito. https://www.kaypahoito.fi/nak08227
  4. Depressio. Käypä hoito -suositus. Julkaistu 1.3.2022. https://www.kaypahoito.fi/hoi50023
  5. Terveysväitteiden hyväksymisjärjestelmä. https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/elintarvikeala/valmistus/elintarvikkeista-annettavat-tiedot/ravitsemus–ja-terveysvaitteet/terveysvaitteet/toiminnalliset-terveysvaitteet/terveysvaitteiden-hyvaksymisjarjestelma/
  6. Schultz H. Current sensitivity about claims shouldn’t obscure immune support benefits of EPA, DHA, Wiley’s Finest asserts. NutraIngerients-USA. Julkaistu 6.11.2020. https://www.nutraingredients-usa.com/Article/2020/11/06/Current-sensitivity-about-claims-shouldn-t-obscure-immune-support-benefits-of-EPA-DHA-Wiley-s-Finest-asserts

 

 

Asiantuntija

Kirsi Paananen
Terveystoimittaja

Ale
Valmistettu
Suomessa
SÄÄSTÄ 20%
27,90 

Korkealaatuinen ja vahva kalaöljy sydämelle, aivoille, silmille ja verenpaineelle 

  • Pakkauskoko: 100 kaps.
  • Parasta ennen: 02/2026
Ale
Valmistettu
Suomessa
SÄÄSTÄ 24%
47,90 

Välttämättömät rasvahapot ja vitamiinit sydämen ja aivojen toimintaan!