Nivelrikko on yllättävän yleinen ja kallis vaiva

On arvioitu, että nivelrikosta kärsii lähes viidesosa meistä suomalaisista. Se on paljon. Nivelrikko on verenpainetaudin sekä selän ja psyyken sairauksien jälkeen maamme yleisin pitkäaikaissairaus. Työkyvyttömyyseläkkeistä noin 6 % on myönnetty nivelrikon perusteella. Kun mukaan lasketaan noin 600 000 lääkärissäkäyntiä, on arvioitu, että nivelrikon hoitoon kuluu lähes miljardi euroa vuodessa.

Ihmiselle itselleen tietysti hankalia ovat kivut ja jäykkyys, joista seuraa liikkumisongelmia.

Olisi siis monta painavaa syytä löytää nivelrikko-ongelmaan apua entistä monipuolisemmin.

Mitä syitä nivelrikon takana on?

Perussyy nivelrikolle on ruston hajoaminen nopeammin kuin uutta rustoa ehtii muodostua. Rusto saattaa kulua jopa kokonaan pois. Vaurioituneeseen niveleen voi myös syntyä tulehdusreaktio, joka aiheuttaa kipua ja nivelen turvotusta.

Se miksi rusto alkaa kulua, on usein monien tekijöiden summa ja vaihtelee yksilöllisesti. Ikääntyminen on suurin nivelrikon riskitekijä, mutta sille emme mitään voi. Muita syitä voivat olla perimä, lihavuus, nivelvammat ja raskas fyysinen työ.

Myös liikkumattomuus on ongelma. Kun verenvirtaus liikkumattomuuden johdosta heikentyy, hidastuu kudosten aineenvaihdunta, myös nivelrustojen. Liian vähäinen kuormitus rappeuttaa nivelrustoja ja haurastuttaa luustoa. Vähäinen lihastyö pienentää lihasmassaa, heikentää lihasvoimaa ja jänteiden lujuutta.

Aktiivisilla liikkujilla nivelongelmiin voi olla toisenlaisia syitä: niveliä liikaa rasittava treeni tai vammat. Nivelille riskialttiita lajeja ovat esimerkiksi palloilulajit, laskettelu, lumilautailu ja skeittaus. Myös kuormittavat työasennot voivat olla nivelvammojen syynä.
Lisäksi ravintoaineiden ja antioksidanttien puutokset tai muutoin sopimaton ruokavalio voivat näkyä nivelten kunnossa.

Miten nivelrikkoa voi ehkäistä tai hoitaa?

Sekä liikunta, normaalipaino että nivelten tarvitsemat ravintoaineet kannattaa muistaa nivelten terveydestä huolehdittaessa.

Liikunta on sekä ehkäisy- että hoitokeino

Liike hyödyttää tulehduksesta tai vammasta toipuvaa niveltä. Terve nivelrusto uusiutuu koko ajan ja kohtuullinen liikunta säilyttää ja jopa lisää nivelruston terveyttä ja paksuutta. Nivelen liikkumattomuus taas aiheuttaa nivelruston pehmenemistä, mutta kun sitä aletaan uudelleen liikuttaa, sen ominaisuudet onneksi palautuvat.

Monipuolinen ja antioksidanttipitoinen ravinto

Jotta nivelrusto saisi tarvitsemansa ravintoaineet ja antioksidantit tulehduksen estoon, on myös syytä kiinnittää huomiota siihen, mitä suuhunsa laittaa.
Nivelrikkoa sairastaville suositellaan monipuolista ruokavaliota ravintoaineiden saannin turvaamiseksi. Antioksidanttivitamiinien, erityisesti C-vitamiinin, saannin yhteyttä nivelrikkoon on tutkittu. Tiedetäänkin, että C-vitamiini edistää kollageenin normaalia muodostumista nivelrustoissa.
Myös kalsiumin ja D-vitamiinin riittävä saanti on tärkeää nivelten sekä tuki- ja liikuntaelinterveyden edistämisessä yleisesti. D-vitamiinin puutoksella on arveltu olevan yhteys nivelrikon kehittymiselle ja kivulle herkistymiselle. D-vitamiinilisää nivelrikon hoidossa on myös tutkittu, mutta nykytiedon valossa D-vitamiinin merkitys nivelrikossa on vielä epäselvä.

Rakennusaineita ja antioksidantteja NivelTehosta

Nivelet tarvitsevat myös rakennusaineita, kuten kondroitiinisulfaattia sekä glukosamiinia. Näitä löytyy Terveyskaistan kotimaisesta NivelTeho-tuotteesta, joka on ollut markkinoilla jo useita vuosia. Sillä on tuhansia tyytyväisiä käyttäjiä, koska ihmiset ovat saaneet siitä aidosti paljon apua. Siinä on mukana myös tulehdusta hillitseviä antioksidantteja, C-vitamiinia ja kuparia, joilla on myös roolinsa sidekudoksien terveydessä.

NivelTehosta saat seuraavat tehoaineet niveltesi hyvinvoinnille*:

  • Kondroitiinisulfaatti on yksi nivelruston tärkeimmistä rakennusaineista, jota keho myös itse valmistaa rustosoluissa.
  • Glukosamiini on nivelnesteen hyaluronihapon tärkeä osa. Nivelneste voitelee nivelpintoja ja ravitsee nivelrustoa.
  • MSM, metyylisulfonyylimetaani, on solujen toimintaan osallistuva rikkiyhdiste.
  • C-vitamiini edistää normaalia kollageenin muodostumista rustojen normaalia toimintaa varten. Se myös edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä eli toimii antioksidanttina.
  • Kupari edistää sidekudosten pysymistä normaalina ja niin ikään solujen suojaamista hapettumisstressiltä.
  • Inkivääriuute voi auttaa hallitsemaan tulehdusreaktioita.

NivelTeho sopii mainiosti niin kuntoilijoille, urheilijoille kuin ikääntyvillekin.

*Terveysväitteet perustuvat EFSAn sallimiin terveysväitteisiin

“Olen käyttänyt NivelTehoa jo useita vuosia ja suosittelen kaikille, jotka kärsivät nivelkivuista. Erinomainen tuote ja vatsa sietää sitä hyvin, toisin kuin pelkkää glukosamiinia.”

Marjatta / 65 vuotta

“En ole tarvinnut enää särkylääkkeitä polven nivelrikkoon 3 vuoteen!”

Paavo / 60 vuotta

“NivelTeho on todellakin auttanut minua! Huomasin muutoksen jo parin viikon käytön jälkeen. Antoi liikkuvuuden niveliin, voiteli ja matka on jatkunut.”

Riitta / 70 vuotta

“NivelTeho helpottaa kaikissa askareissa, jumpassa ja kävelyssä.”

Leena / 55 vuotta

NivelTeho

-15%

ETUKOODILLA:

NIVEL15

 

Terveet nivelet – liikunnan ilo!

Terveyskaistan kotimainen NivelTeho on ollut suomalaisten suosikki jo 14 vuotta, ja sillä on tuhansia tyytyväisiä käyttäjiä. NivelTehon 6 tehoainetta antavat todellisen tuen niin kuntoilijoiden, urheilijoiden kuin ikääntyvienkin nivelille. Nyt tutustumistarjouksena -15% alennus NivelTeho-tuotteista. Toimi nopeasti, sillä etu on voimassa vain rajoitetun ajan!

Huom! Alennus näkyy vasta kassalla syötettyäsi etukoodikenttään koodin NIVEL15.