Usein toistuvat flunssat ja infektiot, harvenevat hiukset, akne, hitaasti paranevat haavat, hedelmällisyysongelmat, impotenssi, suolisto- ja vatsavaivat sekä aivosumu vaikuttavat helposti toisistaan riippumattomilta terveysongelmilta, jotka moni laittaa stressin tai ikääntymisen piikkiin. Mutta ne voivat myös olla merkkejä sinkin puutoksesta – etenkin jos kärsii useammasta näistä oireista.

Sinkki onkin monipuolisten vaikutustensa ansiosta erittäin tärkeä hivenaine meille, ja siksi sen riittävä saanti on hyvä varmistaa.

Sinkin tehtävät

Sinkki on mukana yli 300:ssa kehon toiminnassa ja sitä on saatava ravinnosta joka päivä. Sinkki osallistuu esimerkiksi lisääntymisen, kasvun ja sukupuolisen kehityksen säätelyyn, hermoston toimintaan sekä immuunivasteen ylläpitoon, eikä elimistö voi toimia normaalisti ilman sitä.

Sinkkiä tarvitaan erityisesti sellaisissa kehon osissa ja prosesseissa, joissa solujen uusiutuminen on vilkasta. Näistä esimerkkinä voidaan mainita nopeasti uusiutuvat immuunipuolustuksen solut, joiden muodostumisessa sinkin rooli on tärkeä. Kasvu- ja kehittymisvaiheessa, esimerkiksi raskauden aikana ja varhaisessa lapsuudessa, kun solujen tuotanto on nopeaa, sinkin riittävä saanti on erityisen tärkeää, mutta myös silloin, kun toivumme sairaudesta tai vammasta.

Hedelmällisyyden ja lisääntymisen tuki

Sinkki tukee hedelmällisyyttä ja lisääntymistä monella tavalla. On mm. huomattu, että alhainen siittiöiden määrä on yhteydessä siemennesteen alhaisempaan sinkin pitoisuuteen. Sinkki voi myös auttaa pitämään testosteronitasoja normaaleina muuten terveillä miehillä, mikä voi johtaa siittiöiden parempaan liikkuvuuteen sekä ehkäistä impotenssia. Sinkki näyttää suojaavan myös sekä munasoluja että siittiöitä hapettumisstressin ja tulehduksen vaikutuksilta. Sinkkiä tarvitaan myös alkion muodostumisen aikana kromosomirakenteiden ja geenien ilmentymisen säätelemiseksi.

Ihon terveyden suoja

Sinkki on avainasemassa ihon normaalissa kehityksessä ja haavojen paranemisessa. Sinkin puutteita havaitaankin usein ihosairauksissa, kuten aknessa ja psoriaasissa. Sinkkiä löytyykin monista ihon terveyttä tukevista ravintolisistä.

Sinkille on hyväksytty useita terveysväitteitä

EU:ssa sinkille on hyväksytty pitkä lista tutkimukseen perustuvia terveysväitteitä, jotka kertovat riittävän sinkin saannin tärkeydestä.

Sinkki:

  1. edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa
  2. edistää ihon pysymistä normaalina
  3. edistää luuston pysymistä normaalina
  4. edistää hiusten pysymistä normaaleina
  5. edistää kynsien pysymistä normaaleina
  6. edistää normaalia hedelmällisyyttä ja lisääntymistä
  7. edistää veren testosteronitasojen pysymistä normaaleina
  8. edistää normaalia kognitiivista toimintaa
  9. edistää näön pysymistä normaalina
  10. osallistuu solujen jakautumisprosessiin
  11. edistää normaalia proteiinisynteesiä
  12. edistää normaalia DNA-synteesiä
  13. edistää normaalia hiilihydraattiaineenvaihduntaa
  14. edistää normaalia makroravintoaineiden aineenvaihduntaa
  15. edistää normaalia rasvahappoaineenvaihduntaa
  16. edistää normaalia A-vitamiinin aineenvaihduntaa
  17. edistää normaalia happo-emäsaineenvaihduntaa
  18. edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä

 

Paljonko sinkkiä tarvitaan – ja kuka on vaarassa puutokselle

Sinkki on meille välttämätön hivenaine, jota muiden hivenaineiden tapaan on saatava ravinnosta, koska kehomme ei pysty sitä itse tuottamaan. Parhaat sinkin lähteet ovat eläinperäisiä, kuten liha, sisäelimet, äyriäiset ja maitotuotteet, mutta sitä saa myös mukavasti siemenistä ja pähkinöistä. Kasvikunnan tuotteissakin sitä on, muun muassa viljoissa, mutta niistä sen hyödynnettävyys on heikompaa, koska monien kasvien sisältämä fytaatti sitoo sinkkiä ja estää sen imeytymistä.

Sinkin suositeltava päivittäinen saanti on yli 18-vuotiailla naisilla 7 mg ja miehillä 9 mg. Keskimäärin nämä saantimäärät toteutuvat, kun naiset saavat sinkkiä 10 mg ja miehet 13 mg vuorokaudessa. On kuitenkin hyvä ottaa huomioon, että sinkin tarve voi vaihdella yksilöllisesti aineenvaihdunnasta, elintavoista ja elämäntilanteesta riippuen.

Sinkin tarve on suurempaa mm. seuraavilla ryhmillä:

  • nuorilla 10-17-vuotiailla
  • raskaana olevilla
  • imettävillä
  • vegaani- tai kasvisruokavaliota noudattavilla
  • raskasta fyysistä työtä tekevillä
  • kovaa treenaavilla
  • seksuaalisesti aktiivisilla miehillä
  • suolisto-ongelmaisilla, kun imeytyminen on häiriintynyt
  • leikkauksista tai palovammoista toipuvilla
  • kroonisesta sairaudesta kärsivillä

Sinkin suurin turvallinen päivittäinen saanti on 25 mg jatkuvassa käytössä, mutta väliaikaisesti, esimerkiksi iho-ongelmissa tai toipilaana, sitä voi syödä suurempiakin määriä jonkin aikaa.

Sinkin puutosta on vaikeahkoa mitata verikokein, koska suurin osa, yli 95 %, sinkistä on solujen sisällä. Siksi sinkin puutoksen toteamiseen voidaan käyttää myös hiusanalyysejä, jotka eivät kuitenkaan ole vielä yleistyneet. Sinkin puutoksen tekstin alussa listattuja oireita kannattaakin itse seurailla ja jos puutosta epäilee, kokeilla sinkkipitoisen ruoan tai sinkkilisän toimivuutta oireisiinsa. Myös ravitsemuksen ammattilaiseen kannattaa olla yhteydessä, jolloin saa yksilölliset ja kokonaisvaltaisemmat ohjeet ravitsemustilan kohentamiseen.

Iloista lokakuun alkua!

 

 

Lähteet:

Freeze R., Voutilainen E. Vitamiinit ja kivennäisaineet sekä muut ravinnon yhdisteet. Sinkki. s. 149-151. Ravitsemustiede. Toim. Aro, Mutanen, Uusitupa.

Soucheray S. Zinc Essentials. Nutrition tips. Experience Life. 28.11.2016. https://experiencelife.lifetime.life/article/zinc-essentials/

Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/kuluttaja-ja-ammattilaismateriaali/julkaisut/ravitsemussuositukset_2014_fi_web_versio_5.pdf

Erektiohäiriön (impotenssin) hoito. Terveystalo. https://www.terveystalo.com/fi/Palvelut/Urologia/Tutkimukset-ja-toimenpiteet/Erektiohairion-hoito/

 

Terveyskaistan sinkkituotteet löydät täältä.

 

Asiantuntija

Kirsi Paananen
Terveystoimittaja