Vastustuskyky ja suolisto

Vastustuskyvyllä tarkoitetaan elimistön kykyä suojautua taudinaiheuttajia vastaan. Heikentyneestä vastustuskyvystä voi kertoa esimerkiksi jatkuvat tulehdukset, flunssa, allergiat ja väsymys. Yksi vastustuskyvyn kulmakivistä on suoliston hyvinvointi. Monista eri bakteereista koostuva maitohappobakteerikanta ylläpitää suoliston normaaleja olosuhteita ja ruuansulatuksen toimintaa. Immuunijärjestelmän normaalia toimintaa ylläpitää myös mm. C- ja D-vitamiinit.

Katso kaikki tuotteet

Nivelet, luusto ja lihakset

Toimiva keho on liikunnan ilon ja joustavan kulun edellytys. Terveet nivelet, vahva luusto ja vetreät lihakset tarvitsevat hyvinvointiinsa lempeää ja säännöllistä liikuntaa sekä monipuolista ravintoa. Liikunnan määrä ja intensiteetti vaikuttaa hivenaineiden tarpeeseen: esimerkiksi lihasten toiminnalle tärkeää magnesiumia poistuu kehosta hikoilun mukana. Mikäli päivittäisestä ravinnostaan ei saa riittävää määrää vitamiineja ja hivenaineita, voi keho rasittua tarpeettomasti.

Katso kaikki tuotteet

Väsymys ja uupumus

Väsymyksen ja uupumuksen tunteeseen vaikuttaa yöunen laadun ja määrän ohella kehon ja mielen hyvinvointi. On normaalia tuntea itsensä väsyneeksi aktiivisen päivän jälkeen ja on tärkeää kuunnella kehon lähettämiä signaaleja levon tarpeesta. Mutta jos uupumuksen tunne alkaa olla päivittäistä, eikä hyvätkään yöunet tunnu enää virkistävän, voi syy löytyä kehon energia-aineenvaihdunnan epätasapainosta tai vitamiinien ja hivenaineiden liian vähäisestä saannista.

Katso kaikki tuotteet

Uni ja stressi

Sekä mielen että kehon rentous ovat edellytys laadukkaille yöunille. Jos mieli on täynnä muistettavia asioita ja tekemättömät työt pyörivät ajatuksissa, on myös kehon mahdotonta rauhoittua lepäämään. Levollisen ja virkistävän yöunen pohjana on sopivan aktiivinen elämä, säännöllinen rytmi ja rauhoitetut illat. Kyky hallita stressiä helpottaa kehon ja mielen rauhoittumista ja lepoa, ja toisaalta laadukkaat yöunet voivat vahvistaa stressinsietokykyä.

Katso kaikki tuotteet

Iho, hiukset ja kynnet

Ihon, hiusten ja kynsien vahvuus ja hyvinvointi saavat meidät myös näyttämään elinvoimaisilta. Jos kynnet alkavat lohkeilla, iho näyttää väsyneeltä tai hiukset voida huonosti, kannattaa entistä enemmän kiinnittää huomiota ravinnon monipuolisuuteen sekä vitamiinien ja hivenaineiden saantiin. Esimerkiksi biotiini, sinkki ja useiden vitamiinien saanti tukevat ihon, hiusten ja kynsien normaalina pysymistä ja hyvinvointia. Myös terve ikääntyminen tuo kehollemme uusia ja erilaisia tarpeita.

Katso kaikki tuotteet